Sunday, June 20, 2010

‘Mijn maatje’ – Lieve

Liefste va,
Mijn beste maatje,

Wat heb ik veel van je geleerd, teveel om op te noemen!

Je bent een man van weinig woorden, maar steeds de juiste woorden, wijze woorden en een luisterend oor. Weet je nog, de woorden die wij tweetjes veel gebruikten? ‘Als je maar hard genoeg wil, dan kan je het’. Vroeger zei ik dat tegen jou als je het moeilijk had. En als ik het moeilijk had, dan gebruikte je diezelfde woorden. Naïeve woorden, besef ik nu. Maar ze hielpen! We hebben onze grenzen steeds verlegd en we voelden ons erdoor gesterkt, als een team gingen we steeds verder.

Ondertussen zijn we wat ouder en wijzer geworden, en weten we dat het allemaal niet zo simpel is. Iets heel erg willen is niet voldoende opdat het zou lukken. Waarschijnlijk merkte je dat ik een nieuwe houvast nodig had. Je reikte me een gebedje aan, hele rijke woorden:
God, geef mij
KALMTE om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen
MOED om te veranderen wat ik kan veranderen
WIJSHEID om tussen deze twee onderscheid te maken

Deze drie zinnetjes hebben ons de laatste jaren enorm geholpen om met jouw ziekte om te gaan. Maar ook daarnaast, in het dagelijkse leven kwamen ze me goed van pas. Ik werd me eindelijk bewust van het feit dat veranderen niet altijd een oplossing biedt, dat we moeten leren aanvaarden. Dank je voor deze belangrijke levenswijsheid! Die zal ik altijd meenemen.

Voor inspiratie en kracht trokken we ons dikwijls terug in de natuur. Ook dat heb je heel intens doorgegeven, via de bergtochten, het kamperen, de fietstochten, het gidsen, vogels kijken … de kleinzonen spreken nu nog over de trektocht door de sneeuw die je enkele jaren geleden samen met hen hebt gemaakt. Je was toen al ziek, maar dat wou je echt nog doen. Goed gedaan! Die herinneringen zullen we koesteren.

Je bent ook een heel moedig man, een doorzetter, opgeven zou je nooit. Dat wisten wij al langer, maar de laatste jaren heb je iedereen daarvan overtuigd. Een klein lichtpuntje, een sprankeltje hoop deed je bergen verzetten. Het samen kunnen vechten maakte je nog sterker. En dat gevoel van samen voor iets te gaan hebben we de laatste jaren heel intens mogen ervaren. Je mag gerust zijn, we waren, we zijn en we blijven een heel hecht team, gesterkt door een vleugje humor.

We willen je ook nog eens van harte feliciteren met de keuze die je gemaakt hebt toen je jouw vrouw uitkoos. Dat was een onwaarschijnlijk goede beslissing, zo’n pareltje! We staan met z’n allen vol bewondering voor wat ze allemaal doet en hoe ze het doet, zo’n straffe madam … we zijn ontzettend trots op ons moe! De manier waarop je afscheid hebt genomen heeft heel mooi getoond hoe graag je haar ziet. We zullen heel goed voor haar zorgen, dat beloven we!

Va, voor jou hebben we alleen maar superlatieven. We kunnen alleen maar gelukkig zijn dat je één van ons was, bent en altijd zal blijven. Samen gaan we nog veel bergen verzetten.

Je maatje Lieve

No comments: